Nem csak súlyos baleseteket, de elég komoly pénzbüntetést is kockáztat az az autós, aki akár Magyarországon, akár külföldön vezetés közben mobilozik. Jelenleg az összes európai országban büntetik a telefonozást, csak a tétel más. A KRESZ szerint
a gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.
Aki ezt megszegi, az 10 ezer forintos helyszíni bírságra és 3 büntetőpontra számíthat. Szabálysértési eljárásban 20 ezer forint lehet a büntetés. Ezzel mi Európában csak kispályásnak számítunk: például Romániában akár egy hónapra is bevonhatják annak a jogosítványát, aki vezetés közben mobilozik, emellett a vétkes sofőrt 9-20 büntetőpontnak megfelelő bírsággal is sújthatják – a legalacsonyabb összeg 125 euró, kb. 40 ezer forint.
A német autóklub, az ADAC összegzéséből kiderül, hogy a legdurvább büntetés az észteknél van, ahol akár 400 euró, 130 ezer forint is lehet a bírság a mobilozásért. Nagy-Britanniában kb. 75 ezer forintnak megfelelő font a büntetése annak, aki mobiltelefonál vezetés közben, Hollandiában is hasonló pénzt kell fizetnie annak, akit elkapnak.
A magyar büntetés még az alacsonyabbak között van, az egész EU-ban Lettországban és Bulgáriában a legalacsonyabb a büntetés, előbbiben 15 euró (4800 forint) a legkisebb tétel, utóbbiban 25 eurótól (8 ezer forinttól) indul a dolog, a cseheknél 40 eurónak megfelelő korona, 13 ezer forint a legalacsonyabb büntetési tétel.
Hiába a büntetés, rengetegen csinálják
A digitális kor ittas vezetése a menet közbeni mobilnyomkodás: kiderült, hogy a magyarok 40 százaléka pötyög a volán mögött, menet közben – derült ki korábban az Aegon és az Országos Balesetmegelőzési Bizottság sajtótájékoztatóján, amelyen a biztosító reprezentatív kutatásának eredményeit ismertették. Minden ötödik telefonozó sofőr csetel, vagy posztol a közösségi médiába vezetés közben, sokan pedig még azt sem tudják, milyen szabályok vonatkoznak a vezetés közbeni telefonálásra.
A biztosító kutatásából kiderült, hogy a jelenség a nők harmadára, és a férfiak felére jellemző, tízből nyolcan pedig ismernek olyan sofőrt, aki szokott telefonozni menet közben. A városban élők pörgetik inkább a mobilt: a kistelepüléseken élőkre nem jellemző a dolog. Kiderült, a csetelés inkább a 18-39-es korosztályra jellemző, az idősebbek e-mailt (igen, e-mailt!) szoktak írni vezetés közben, ami sokkal veszélyesebb, hiszen nagyobb odafigyelést igényel, mint az azonnali üzenetküldés.Leginkább a budapesti férfiak telefonoznak,
ők jellemzően telefonálna, vagy a navigációs alkalmazást használják.
Rosszul érezzük magunkat, de mégis nyomkodjuk
Az emberek szerint nem tilos a telefont kézben tartani, holott a hatályos szabályok szerint ez kifejezetten tilos. A megkérdezettek többsége azt mondta, hogy veszélyes telefonozni vezetés közben, de 24 százalék szerint nem kockázatos bizonyos szituációkban telefonozni. Ugyanakkor a válaszadók 90 százaléka jelentette ki, hogy lelkiismeret-furdalást érez, ha vezetés közben telefonozik – de többségük így is nyomkodja tovább. 7 százalék mondta csupán azt, hogy egyáltalán nem veszélyes a mobilozás.
Vakon vezetünk
A biztosító vezérigazgató-helyettese, Szombat Tamás arról beszélt, hogy 50 kilométers tempónál a sofőrök 40-70 métert mennek vakon egy üzenet elolvasása alatt. Az autópályán ez még rosszabb, mert 130-al akár 200 métert is megtehet úgy a kocsi, hogy a sofőr figyelme le van foglalva a mobillal.
Rengetegen isznak és vezetnek
Nem elég, hogy rengeteget mobiloznak a magyarok vezetés közben, de nagyon sokan ülnek ittasan, bódultan a volán mögé. A Prevenciós Bűnözés-Statisztikai Adattár (PRE-STAT) legfrissebb adataiból kiderült, hogy drasztikusan emelkedett az ittas, illetve bódult állapotban vezetők száma Magyarországon az elmúlt hat évben: míg 2012-ben csak 7014 ilyen esetet regisztráltak az országban, addig 2018-ra ez a szám több mint a duplájára emelkedett, összesen 16561 ilyet regisztráltak a hatóságok. Igaz, előtte 2010 és 2012 között már úgy tűnt, jó irányba haladnak a dolgok, hatottak a tájékoztató kampányok: ugyanis az említett két év alatt majdnem 3 ezerrel csökkent az ittas, vagy bódult vezetések száma.
Semmiből sem tanulnak…
Elrettentő, mennyire frelelőtlenek a magyarok, hiszen az országban 2008-ban vezették be az úgynevezett zéró toleranciát, tehát ha a közúti ellenőrzés során az alkoholszonda akár a legkisebb mértékben is jelez, komoly büntetést kap a sofőr még akkor is, ha nem okozott balesetet.
A jogaszvilag.hu gyűjtése szerint a következő büntetési tételekre lehet számítani:
ha a gépi meghajtású járművet vezető szervezetében 0,30 g/l véralkohol-, illetve 0,15 mg/l levegőalkohol-koncentrációt meg nem haladó értéket eredményező szeszes ital fogyasztásából származó alkohol van – 30 000 forint
ha a gépi meghajtású járművet vezető szervezetében 0,30 g/l véralkohol-, illetve 0,15 mg/l levegőalkohol-koncentrációnál magasabb értéket eredményező szeszes ital fogyasztásából származó alkohol van, amennyiben az nem minősül bűncselekménynek – 100 000 Ft;
ha a nem gépi meghajtású járművet vezető vagy hajtó szervezetében 0,50 g/l véralkohol-, illetve 0,25 mg/l levegőalkohol-koncentrációnál magasabb értéket eredményező szeszes ital fogyasztásából származó alkohol van, amennyiben az nem minősül bűncselekménynek és a járművel nem főútvonalon közlekednek – 30 000 Ft;
ha főútvonalon közlekednek – 60 000 Ft.
A bírságokkal kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a pénzbüntetés csak akkor érvényes, ha a véralkohol szint viszonylagosan alacsony, van ugyanis egy olyan határ, amin túllépbe már büntetőeljárást indítanak a vétkessel szemben
Forrás itt található: