2019. augusztus 24., szombat

Alig ismert szabály az utakon: 130 ezerre is büntethetik az autósokat!!!!



Ajánld ismerőseidnek! 





  Nem csak súlyos baleseteket, de elég komoly pénzbüntetést is kockáztat az az autós, aki akár Magyarországon, akár külföldön vezetés közben mobilozik. Jelenleg az összes európai országban büntetik a telefonozást, csak a tétel más. A KRESZ szerint

a gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.

Aki ezt megszegi, az 10 ezer forintos helyszíni bírságra és 3 büntetőpontra számíthat. Szabálysértési eljárásban 20 ezer forint lehet a büntetés. Ezzel mi Európában csak kispályásnak számítunk: például Romániában akár egy hónapra is bevonhatják annak a jogosítványát, aki vezetés közben mobilozik, emellett a vétkes sofőrt 9-20 büntetőpontnak megfelelő bírsággal is sújthatják – a legalacsonyabb összeg 125 euró, kb. 40 ezer forint.

A német autóklub, az ADAC összegzéséből kiderül, hogy a legdurvább büntetés az észteknél van, ahol akár 400 euró, 130 ezer forint is lehet a bírság a mobilozásért. Nagy-Britanniában kb. 75 ezer forintnak megfelelő font a büntetése annak, aki mobiltelefonál vezetés közben, Hollandiában is hasonló pénzt kell fizetnie annak, akit elkapnak.

A magyar büntetés még az alacsonyabbak között van, az egész EU-ban Lettországban és Bulgáriában a legalacsonyabb a büntetés, előbbiben 15 euró (4800 forint) a legkisebb tétel, utóbbiban 25 eurótól (8 ezer forinttól) indul a dolog, a cseheknél 40 eurónak megfelelő korona, 13 ezer forint a legalacsonyabb büntetési tétel.

Hiába a büntetés, rengetegen csinálják
A digitális kor ittas vezetése a menet közbeni mobilnyomkodás: kiderült, hogy a magyarok 40 százaléka pötyög a volán mögött, menet közben – derült ki korábban az Aegon és az Országos Balesetmegelőzési Bizottság sajtótájékoztatóján, amelyen a biztosító reprezentatív kutatásának eredményeit ismertették. Minden ötödik telefonozó sofőr csetel, vagy posztol a közösségi médiába vezetés közben, sokan pedig még azt sem tudják, milyen szabályok vonatkoznak a vezetés közbeni telefonálásra.

A biztosító kutatásából kiderült, hogy a jelenség a nők harmadára, és a férfiak felére jellemző, tízből nyolcan pedig ismernek olyan sofőrt, aki szokott telefonozni menet közben. A városban élők pörgetik inkább a mobilt: a kistelepüléseken élőkre nem jellemző a dolog. Kiderült, a csetelés inkább a 18-39-es korosztályra jellemző, az idősebbek e-mailt (igen, e-mailt!) szoktak írni vezetés közben, ami sokkal veszélyesebb, hiszen nagyobb odafigyelést igényel, mint az azonnali üzenetküldés.Leginkább a budapesti férfiak telefonoznak,

ők jellemzően telefonálna, vagy a navigációs alkalmazást használják.

Rosszul érezzük magunkat, de mégis nyomkodjuk
Az emberek szerint nem tilos a telefont kézben tartani, holott a hatályos szabályok szerint ez kifejezetten tilos. A megkérdezettek többsége azt mondta, hogy veszélyes telefonozni vezetés közben, de 24 százalék szerint nem kockázatos bizonyos szituációkban telefonozni. Ugyanakkor a válaszadók 90 százaléka jelentette ki, hogy lelkiismeret-furdalást érez, ha vezetés közben telefonozik – de többségük így is nyomkodja tovább. 7 százalék mondta csupán azt, hogy egyáltalán nem veszélyes a mobilozás.

Vakon vezetünk
A biztosító vezérigazgató-helyettese, Szombat Tamás arról beszélt, hogy 50 kilométers tempónál a sofőrök 40-70 métert mennek vakon egy üzenet elolvasása alatt. Az autópályán ez még rosszabb, mert 130-al akár 200 métert is megtehet úgy a kocsi, hogy a sofőr figyelme le van foglalva a mobillal.

Rengetegen isznak és vezetnek
Nem elég, hogy rengeteget mobiloznak a magyarok vezetés közben, de nagyon sokan ülnek ittasan, bódultan a volán mögé. A Prevenciós Bűnözés-Statisztikai Adattár (PRE-STAT) legfrissebb adataiból kiderült, hogy drasztikusan emelkedett az ittas, illetve bódult állapotban vezetők száma Magyarországon az elmúlt hat évben: míg 2012-ben csak 7014 ilyen esetet regisztráltak az országban, addig 2018-ra ez a szám több mint a duplájára emelkedett, összesen 16561 ilyet regisztráltak a hatóságok. Igaz, előtte 2010 és 2012 között már úgy tűnt, jó irányba haladnak a dolgok, hatottak a tájékoztató kampányok: ugyanis az említett két év alatt majdnem 3 ezerrel csökkent az ittas, vagy bódult vezetések száma.



Semmiből sem tanulnak…

Elrettentő, mennyire frelelőtlenek a magyarok, hiszen az országban 2008-ban vezették be az úgynevezett zéró toleranciát, tehát ha a közúti ellenőrzés során az alkoholszonda akár a legkisebb mértékben is jelez, komoly büntetést kap a sofőr még akkor is, ha nem okozott balesetet.

A jogaszvilag.hu gyűjtése szerint a következő büntetési tételekre lehet számítani:

ha a gépi meghajtású járművet vezető szervezetében 0,30 g/l véralkohol-, illetve 0,15 mg/l levegőalkohol-koncentrációt meg nem haladó értéket eredményező szeszes ital fogyasztásából származó alkohol van – 30 000 forint
ha a gépi meghajtású járművet vezető szervezetében 0,30 g/l véralkohol-, illetve 0,15 mg/l levegőalkohol-koncentrációnál magasabb értéket eredményező szeszes ital fogyasztásából származó alkohol van, amennyiben az nem minősül bűncselekménynek – 100 000 Ft;
ha a nem gépi meghajtású járművet vezető vagy hajtó szervezetében 0,50 g/l véralkohol-, illetve 0,25 mg/l levegőalkohol-koncentrációnál magasabb értéket eredményező szeszes ital fogyasztásából származó alkohol van, amennyiben az nem minősül bűncselekménynek és a járművel nem főútvonalon közlekednek – 30 000 Ft;
ha főútvonalon közlekednek – 60 000 Ft.
A bírságokkal kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a pénzbüntetés csak akkor érvényes, ha a véralkohol szint viszonylagosan alacsony, van ugyanis egy olyan határ, amin túllépbe már büntetőeljárást indítanak a vétkessel szemben

Forrás itt található: